Roczna Szkoła Spokoju 2024/2025
motyw przewodni tegorocznej edycji: "Sztuka odpoczynku"
Zajęcia w dwóch formach: online / online + stacjonarnie w Sochaczewie
Dla kogo?
Roczna Szkoła Spokoju jest dla osób, które już wiedzą, że praca nad własnym dobrostanem jest naprawdę ważna. Czytają na ten temat książki, chodzą na różne warsztaty czy psychoterapię, uczestniczą w inspirujących wydarzeniach, niekiedy wyjeżdżają na wyjazdy rozwojowe, a także nie boją się korzystać z pomocy medycznej, gdy jest taka konieczność. Innymi słowy – są to osoby, których nie trzeba przekonywać, że odpowiedzialność za siebie muszą wziąć same. Nikt i nic nie zrobi tego za nie.
Dlaczego zmiana się nie wydarza?
Zapytasz – skoro robią to wszystko, to po co im udział w kolejnym wydarzeniu tego typu?
Na pierwszy rzut oka może to tak wyglądać. Założenie jest jednak inne. Jako psycholog i terapeutka prowadzę sesje indywidualne i grupy od 14 lat. Zauważyłam, że faktycznie – częściej uczestniczymy w różnych wydarzeniach rozwojowych. Nie jest to jednak równoznaczne z wdrożeniem tego, co słyszymy we własne życie. Nasiąkamy pięknymi zdaniami i ideami, a później idziemy do domu i pracy, i… momentalnie wracamy na dobrze znane nam tory: stare przekonania, typowe dla nas działania i sposoby komunikacji, a przede wszystkim – wybory. Mikro zmiany się wydarzają, ale nie są na tyle widoczne, by wnosiły różnicę. Lata mijają, życie mija. Poczucie niespełnienia nie maleje.
Co wnosi różnicę?
Co zatem innego miałoby się wydarzyć w Rocznej Szkole, co wniosłoby różnicę?
Moje doświadczenie podpowiada mi, że kluczowe jest to, by oprzeć się na mocnej i sprawdzonej strukturze, a także wziąć pod uwagę i zadbać o niezbędne warunki do nauki. Struktura to 5 filarów: wiedza, ćwiczenia, praktyka, wsparcie grupy i nauczyciela oraz inspiracje. Niezbędne warunki do nauki to: czas, odpowiednie proporcje materiału, rzetelne źródła oraz jasny przekaz. Poniżej rozwijam każde z tych zagadnień.
Jak będziemy działać?
Struktura
Wiedza
ta oparta na nauce, a także ta, wynikająca z doświadczenia. Dla mnie wiedza jest punktem wyjścia do dalszej pracy. Jest jak fundament, na którym stawia się dom. Jeśli jej nie ma, wszystko jest względne i zależne od pomysłu czy też fantazji osoby, która o czymś mówi. Wiedza musi być rzetelna, czyli oparta na badaniach naukowych, wykształceniu, a także pochodząca od uznanych specjalistów i badaczy. Ta wynikająca z doświadczenia jest personalna, czyli pochodzi od konkretnej osoby. Gdy ktoś mówi o tym, co przeżył – przekazuje nam wiedzę o sobie, a także o kontekście, w którym coś się działo (np. Viktor Frankl w książce “Człowiek w poszukiwaniu sensu”). Nie jestem naukowcem, ale też nie jestem ezo–specjalistką. Jako psycholog i terapeutka robię natomiast dokładny research i na tym będziemy się opierać w Szkole.
Ćwiczenia
przyznam Ci się szczerze, że kiedyś nie lubiłam tej części, gdy chodziłam do szkoły. Dziś rozumiem jej wartość. Bez użycia wiedzy, mamy do czynienia tylko z ideami. To trochę tak, jakbyśmy w kółko uczyli się słówek bez możliwości ich użycia. Po co zatem uczyć się słówek? Żeby rozumieć? Ok, tak też może być. Ale jest to zabieg czysto mentalny. Skorzystanie z wiedzy daje niesłychaną satysfakcję. I wnosi zmianę.
Praktyka
pójdźmy dalej – samo jednorazowe przećwiczenie czegoś nie da nam biegłości. Da tylko smaczek – trochę jak skosztowanie koreczka na przyjęciu. Smacznie, ale się tym nie nakarmimy. Praktyka sprawia, że coś, co było nowe, staje się naszą częścią. Przestajemy myśleć, jakiego słówka czy czasu użyć – po prostu mówimy.
Wsparcie grupy
samodzielna nauka jest ok. Samotność jest jednak przekleństwem naszych czasów. Żyjemy we własnej bańce, w której dochodzi do wielu zniekształceń. Często wydaje się nam, że to, co jest dla nas trudne, dla innych nie stanowi problemu. Świadomość tego, że inni mają podobnie i dodatkowo, że możemy sobie pomagać w procesie nauki, jest wyzwalająca. Oto nagle czuję, że mogę odsłonić się przed innymi z tym, z czym sobie nie radzę, co zazwyczaj chowam pod warstwami makeup’u, wyćwiczonych ról, nałożonych masek i sprawdzonych tekstów. Ulga. We wsparciu ważny jest również nauczyciel. To jego zadaniem jest wychwycenie tego, co sprawia komuś trudność. To on ma znaleźć sposób na to, by ten który się uczy – nauczył się i… umiał. Do niego przychodzimy z pytaniami, by nie musieć szukać po omacku. Wybór nauczyciela ma znaczenie. Trzeba znaleźć odpowiedniego dla siebie.
Inspiracja
jest ona jak świeży powiew wiatru. Zmienia perspektywę, odświeża, zachęca do sprawdzenia. Pochodzi od innych ludzi, ze sztuki: książek, filmów, wierszy oraz z przyrody. Życie jest inspirujące. Czasem jednak potrzebujemy, żeby ktoś wskazał nam coś palcem i powiedział: “o, popatrz!” Wszyscy dla siebie możemy być inspiracją. Oprócz dawania sobie wzajemnego wsparcia i wspólnego przeżywania, to właśnie inspirowanie siebie nawzajem najbardziej przyciąga mnie do innych ludzi.
Warunki do nauki
czas
jak śpiewa Kayah w piosence “Do diabła z przysłowmiami”: “…przecież nagle za oknami nie wyrosło drzewo”. Czas trzeba sobie dać. Czas trzeba na coś przeznaczyć. Czas mamy ograniczony. I w końcu – czas jest wielkim zasobem. Trzeba wybierać mądrze, na co go przeznaczamy. Przy wyborze trzeba kierować się wartościami i priorytetami. Zastanawiam się nad tym, jak wiele osób priorytetyzuje samego siebie? I dla jak wielu osób własny spokój, zdrowie, energia mają wartość?
odpowiednie proporcje i sprawdzone źródła
ćpamy różne treści. Przyswajamy dużo i z różnych źródeł. Nie wiem jak Ty, ale ja jestem tym wszystkie bardzo zmęczona. Chciałabym, żeby ktoś za mnie wybrał, co jest dobre i wartościowe. Żeby mi to później przekazał i ewentualnie nakierował, gdzie samodzielnie zgłębiać temat. Mam dość tekstów pisanych przez sztuczną inteligencję, pozbawionych ludzkiego czynnika. Mam dość rolek i postów. Potrzebuję wstępu, rozwinięcia i zakończenia, a nie tylko streszczenia. Odpowiednie proporcje pomagają zgłębić całość.
jasny przekaz
każdy ma swój sposób na to, jak przekazuje wiedzę i informacje. Ja lubię esencję tematu, przykłady i metafory. Uczenie się przez słuchanie historii ma dla mnie również wielką moc. Tak właśnie staram się przekazywać wiedzę.
Program
Warsztaty grupowe:
październik: Na rozpoczęcie roku szkolnego: “Kim chcę być?”
czerwiec: Na zakończenie roku szkolnego: “Kim jestem?”
Tematy miesiąca:
listopad: Przebodźcowanie
grudzień: Napięcia w ciele
styczeń: Utknięcie w cudzych układach nerwowych
luty: Nadmierne i niezdrowe myślenie
marzec: Trudności w komunikacji ze sobą i z innymi
kwiecień: Paradoks wyboru, chaos decyzyjny, problemy z koncentracją
maj: Deficyt energii życiowej
czerwiec: Rytuały wejścia, przejścia i wyjścia
Procesy grupowe:
8 x 2,5h procesów grupowych dotyczących tematów miesiąca w stałych grupach roboczych (1x w miesiącu)
Regeneracja i sesje na żywo:
8 sesji regeneracyjnych “need-rest” (joga nidra + joga restoratywna) (1x w miesiącu)
8 live’ów podsumowujących miesiąc wraz z sesją pytań i odpowiedzi (1x w miesiącu)
Dodatkowe aktywności:
16 sesji indywidualnych (2x w miesiącu)
Comiesięczna lektura tematyczna do samodzielnego przeczytania
Kółko czytelnicze (online, dobrowolne uczestnictwo, 1x w miesiącu)
Harmonogram spotkań:
październik - rozpoczęcie roku
- niedziela 27.10 godz. 18:00 – 20:00
- rozpoczęcie roku (wszyscy, online) – wprowadzenie w program całego roku
- warsztaty grupowe: ‘kim chcę się stać / kim chcę zostać?’
listopad - temat miesiąca: przebodźcowanie
- niedziela 10.11, godz. 18:00 – 20:00 – wykład 1: ‘za dużo, za szybko, za głośno’ – przebodźcowanie
- proces grupowy:
- gr. 1, czwartek 14.11, 9:00-11:30
- gr. 2, piątek 15.11, 18:30-21:00
- gr. 3, sobota 16.11, 10:00 – 12:30 (Sochaczew)
- czwartek 21.11 – sesja na żywo joga nidra + joga restoratywna, 19:30 – 21:00
- piątek 29.11 – live – podsumowanie miesiąca + q&a , 18:00 – 19:00
grudzień - temat miesiąca: napięcia w ciele
niedziela 1.12, , godz. 18:00 – 20:00 – wykład 2: ‘boli mnie i nie umiem się rozluźnić’ – napięcie w ciele
- proces grupowy:
- gr. 1, czwartek 5.12, 9:00-11:30
- gr. 2, piątek 6.12, 18:30 – 21:00
- gr. 3, sobota 7.12, 10:00 – 12:30 (Sochaczew)
- czwartek 12.12 – sesja na żywo joga nidra + joga restoratywna, 19:30 – 21:00
- piątek 20.12 – live – podsumowanie miesiąca + q&a , 18:00 – 19:00
styczeń - temat miesiąca: utknięcie w cudzych układach nerwowych
niedziela 12.01, godz. 18:00 – 20:00 – wykład 3: ‘inni są ważniejsi’ – utknięcie w cudzych układach nerwowych
- proces grupowy:
- gr. 1, czwartek 16.01, 9:00-11:30
- gr. 2, piątek 17.01, 18:30 – 21:00
- gr. 3, sobota 18.01, 10:00 – 12:30 (Sochaczew)
- czwartek 23.01 – sesja na żywo joga nidra + joga restoratywna, 19:30 – 21:00
- piątek 31.01 – live – podsumowanie miesiąca + q&a , 18:00 – 19:00
luty - temat miesiąca: nadmierne i niezdrowe myślenie
niedziela 2.02, godz. 18:00 – 20:00 – wykład 4: ‘nie mogę, muszę, powinnam’ – nadmierne i niezdrowe myślenie
- proces grupowy:
- gr. 1, czwartek 6.02, 9:00-11:30
- gr. 2, piątek 7.02, 18:30 – 21:00
- gr. 3, sobota 8.02, 10:00 – 12:30 (Sochaczew)
- czwartek 20.02 – sesja na żywo joga nidra + joga restoratywna, 19:30 – 21:00
- piątek 21.02 – live – podsumowanie miesiąca + q&a , 18:00 – 19:00
marzec - temat miesiąca: trudności w komunikacji ze sobą i z innymi
niedziela 02.03, godz. 18:00 – 20:00 – wykład 5: ‘chcę i potrzebuję’ – trudności w komunikacji ze sobą i z innymi
- proces grupowy:
- gr. 1, czwartek 6.03, 9:00-11:30
- gr. 2, piątek 7.03, 18:30 – 21:00
- gr. 3, sobota 8.03, 10:00 – 12:30 (Sochaczew)
- czwartek 20.03 – sesja na żywo joga nidra + joga restoratywna, 19:30 – 21:00
- piątek 28.03 – live – podsumowanie miesiąca + q&a , 18:00 – 19:00
kwiecień - temat miesiąca: paradoks wyboru, chaos decyzyjny, problemy z koncentracją
niedziela 06.04, godz. 18:00 – 20:00 – wykład 6: ‘co robić? jak robić?’ – paradoks wyboru, chaos decyzyjny, problemy z koncentracją
- proces grupowy:
- gr. 1, czwartek 10.04, 9:00-11:30
- gr. 2, piątek 11.04, 18:30 – 21:00
- gr. 3, sobota 12.04, 10:00 – 12:30 (Sochaczew)
- czwartek 17.04 – sesja na żywo joga nidra + joga restoratywna, 19:30 – 21:00
- piątek 25.04 – live – podsumowanie miesiąca + q&a , 18:00 – 19:00
maj - temat miesiąca: deficyt energii życiowej
niedziela 11.05, godz. 18:00 – 20:00 – wykład 7: ‘nie mam siły, nic mi się nie chce’ – brak energii życiowej
- proces grupowy:
- gr. 1, czwartek 15.05, 9:00-11:30
- gr. 2, piątek 16.05, 18:30 – 21:00
- gr. 3, sobota 17.05, 10:00 – 12:30 (Sochaczew)
- czwartek 22.05 – sesja na żywo joga nidra + joga restoratywna, 19:30 – 21:00
- piątek 30.05 – live – podsumowanie miesiąca + q&a , 18:00 – 19:00
czerwiec - temat miesiąca: rytuały wejścia, przejścia i wyjścia
niedziela 01.06, godz. 18:00 – 20:00 – wykład 8: ‘jak zacząć, jak skończyć’ – rytuały wejścia, przejścia i wyjścia
- proces grupowy:
- gr. 1, czwartek 5.06, 9:00-11:30
- gr. 2, piątek 6.06, 18:30 – 21:00
- gr. 3, sobota 7.06, 10:00 – 12:30 (Sochaczew)
- czwartek 12.06 – sesja na żywo joga nidra + joga restoratywna, 19:30 – 21:00
- piątek 27.06 – live – podsumowanie miesiąca + q&a , 18:00 – 19:00
czerwiec - zakończenie roku
- niedziela 29.06 godz. 19:00 – 21:00
- zakończenie roku (wszyscy, online) – podsumowanie całego programu
- warsztaty grupowe: ‘kim jestem?’
Dostępne pakiety:
opcja 1 – basic
- 8 (2h) wykładów
- 16 nagrań audio tematycznych praktyk (2 nagrania w miesiącu: krótkie i długie)
- 8 live’ów z Q&A – spotkania podsumowujące
płatność miesięczna (listopad-czerwiec): 150 zł
łącznie: 24h (koszt 1h=50 zł)
Zniżki:
- przy płatności jednorazowej za 8 miesięcy: 10%zniżki
- “koleżanki z jednej ławki” – jeśli zapiszesz się do Rocznej Szkoły wraz ze Swoją koleżanką/Swoim kolegą – każde z Was otrzyma 20% zniżki
- aby skorzystać ze zniżek – napisz do mnie e-mail: kontakt@szkolaspokoju.pl
opcja 2 – standard
- 8 (2h) wykładów
- 16 nagrań audio tematycznych praktyk (2 nagrania w miesiącu: krótkie i długie)
- 2 (2h) warsztaty grupowe (rozpoczęcie i zakończenie szkoły)
- 8 (2,5h) grupowych procesów terapeutyczno-rozwo jowych w stałych i kameralnych grupach roboczych
- 8 (1,5h) praktyk na żywo (joga nidra + joga restoratywna)
- 8 live’ów z Q&A – spotkania podsumowujące
płatność miesięczna (październik-czerwiec): 270 zł
łącznie: 60h (koszt 1h~40 zł)
Zniżki:
- przy płatności jednorazowej za 8 miesięcy: 10%zniżki
- “koleżanki z jednej ławki” – jeśli zapiszesz się do Rocznej Szkoły wraz ze Swoją koleżanką/Swoim kolegą – każde z Was otrzyma 20% zniżki
- aby skorzystać ze zniżek – napisz do mnie e-mail: kontakt@szkolaspokoju.pl
opcja 3 – premium
- 16 (1h) sesji indywidualnych (2 w miesiącu)
- 8 (2h) wykładów
- 16 nagrań audio tematycznych praktyk (2 nagrania w miesiącu: krótkie i długie)
- 2 (2h) warsztaty grupowe (rozpoczęcie i zakończenie szkoły)
- 8 (2,5h) grupowych procesów terapeutyczno-rozwo jowych w stałych i kameralnych grupach roboczych
- 8 (1,5h) praktyk na żywo (joga nidra + joga restoratywna)
- 8 live’ów z Q&A – spotkania podsumowujące
płatność miesięczna (październik-czerwiec): 570 zł
łącznie: 76h: 60h (koszt 1h~40 zł) + 16h sesji ind. (koszt 1h=150 zł)
Zniżki:
- przy płatności jednorazowej za 8 miesięcy: 10%zniżki
- “koleżanki z jednej ławki” – jeśli zapiszesz się do Rocznej Szkoły wraz ze Swoją koleżanką/Swoim kolegą – każde z Was otrzyma 20% zniżki
- aby skorzystać ze zniżek – napisz do mnie e-mail: kontakt@szkolaspokoju.pl
Najczęściej zadawane pytania (FAQ):
Czy Roczna Szkoła jest tylko dla kobiet?
Nie. Zapraszam do udziału również panów.
Na czym polega praca w grupach roboczych?
Praca w grupach roboczych ma formę procesu grupowego. Sam proces grupowy to sposób pracy z grupą, który uwzględnia różnorodność opinii i uczuć. Daje możliwość wyrażenia wszystkich stanowisk na dany temat, zarówno tych świadomych, jak i ukrytych. Celem jest zrozumienie siebie i innych. Proces grupowy pomaga w lepszym poznaniu siebie i wspiera rozwój osobisty każdego członka grupy. Nadrzędną zasadą w takich grupach jest poufność. Grupy są kameralne, by każdy uczestnik miał wystarczająco dużo czasu na pracę ze mną i wyrażenie siebie.
Czym jest joga nidra?
Joga Nidra to praktyka, która pochodzi z tradycji jogi. Polega na wprowadzeniu umysłu w stan głębokiego odprężenia, co wspiera regenerację ciała. Często nazywana jest “jogą śnienia”. Pomaga uspokoić układ nerwowy i zregenerować organizm. Podczas praktyki ciało “zasypia”, a umysł pozostaje aktywny, wchodząc w stan półśnienia (zasypianie do przebudzenia). Sesja trwa około 40 minut. Leżymy w wygodnej pozycji przykryci kocami. Zamykamy oczy i słuchamy głosu osoby prowadzącej praktykę, który pomaga zrelaksować ciało i umysł poprzez różne techniki.
Czym jest joga restoratywna?
Joga restoratywna to spokojna forma jogi, która pomaga zrelaksować ciało i umysł. Polega na przyjmowaniu wygodnych pozycji, w których ciało jest podparte kocami, poduszkami lub wałkami. Dzięki temu mięśnie mogą się rozluźnić, a my odpoczywamy. Ćwiczenia są łagodne i powolne, a celem jest regeneracja i wyciszenie. Joga restoratywna jest idealna dla każdego, nawet dla osób bez doświadczenia.
Czy muszę uczestniczyć w zajęciach na żywo?
Nie musisz (nic nie musisz 😉 ). Wszystkie zajęcia będą nagrywane i zamieszczane na platformie edukacyjnej. ALE – chcę Cię zachęcić, żebyś tak planował/planowała Swój kalendarz, żeby być na spotkaniach na żywo Twojej grupy roboczej. To, co się wtedy dzieje to swego rodzaju turbodoładowanie.
Czy spotkania będą nagrywane?
Tak. Spotkania na żywo będą się odbywać na zoom’ie i będą nagrywane. Następnie będą zamieszczane na platformie edukacyjnej. Spotkania grup roboczych także będą nagrywane, jednak udostępniane będą tylko uczestnikom Waszych grup, a nie wszystkim osobom z Rocznej Szkoły.
Co to za nagrania praktyk do każdego z wykładów?
Każdy z ośmiu wykładów będzie dotyczył innego zagadnienia. By pogłębić wiedzę i zdobyć doświadczenie, do każdego wykładu przygotuję po dwie tematyczne praktyki (krótszą i dłuższą). Na przykład: do tematu przebodźcowanie będą przygotowane praktyki dotyczące odbodźcowania i odreagowania, a do wykładu dot. napięć w ciele otrzymasz dwie praktyki związane z odprężaniem i uwalnianiem napięć.
Jaką formę będą miały podsumowania miesiąca?
Podsumowania będą miały formę spotkań na żywo na zoom’ie. Na początek będę przypominała wszystko, co robiliśmy przez dany miesiąc, a później odpowiem na pytania, które pojawią się na żywo, jak również na te nadsyłane mailowo przez cały miesiąc.
Gdzie znajdę materiały?
Wszystkie materiały będą zamieszczane na specjalnej platformie edukacyjnej, do której login otrzymasz po rozpoczęciu Szkoły.
Czy będę mogła/mógł przyjechać na praktykę jogi na żywo do Sochaczewa?
Oczywiście! Jedyne, o co poproszę, to o wcześniejsze zgłoszenie tego faktu, żebym mogła przygotować dla Ciebie “legowisko” :).
Czy cała grupa będzie mogła mieć ze sobą kontakt pomiędzy spotkaniami z Tobą?
Tak. Będziemy mieli kontakt w specjalnie utworzonej grupie, do której zaproszenie otrzymacie po rozpoczęciu Szkoły.
Podsumowanie
Zależało mi na tym, żeby dokładnie przedstawić podejście, które jest szkieletem oraz główną intencją stojącą za stworzeniem Rocznej Szkoły Spokoju. Jeśli po przeczytaniu tego wszystkiego myślisz i czujesz, że chcesz się uczyć w takiej Szkole i w taki sposób, to podejmij decyzję czy chcesz do nas dołączyć. Decyzja jest kluczowa, bo wprost mówi o tym, co wybierasz. Aby pomóc Ci podjąć decyzję, przygotowałam formularz, w którym możesz zamieścić wszelkie pytania i wątpliwości. Klinknij tutaj: formularz.
Ciepło Cię pozdrawiam,
Emilia Dąbrowska
(ograniczona liczba miejsc gwarantuje indywidualne podejście. Decyduje kolejność zgłoszeń)